Marketingové zamyšlení

O víkendu jsme sledovali urputné a vydatné výkony sportovců na vrcholové akci – mistrovství světa v cyklokrosu – u nás v Táboře.

Skutečně tato akce splnila to, co splnit má. Vyvolat u diváků a příznivců sportu emoce a prožitek. A vedle toho i fandění našim, českým barvám. Našinec byl určitě spokojen.

Ale taky mne dostal. Zeptal se mne jako zkušeného sportovního marketéra, co vlastně ta „firma“, která byla umístěna na nejlepších TV vizuálních pozicích na trhu, nabízí. No, spontánně jsem odpověděl, přece sport. Ale jak nabízí sport? Přece firma, která spojuje své jméno a svoji prezentaci se sportem, pár jich bylo vidět, oslovuje zákazníky, aby jim nabídla služby nebo výrobky. Samozřejmě z důvodu toho, aby následně měla tržby a vytvářela i zisk. Jaké tržby a zisky vytváří „firma“ s nejlepší prezentací na akci. A pak mi to došlo. No přece z našich daní. A ty neprodává, ty jsou nařízeny! A tak jsem viděl místo bannerů na nejlepších prezentačních místech Národní sportovní agentury bannery například: Naše daně, naše emoce.

Pokusím se tuto záležitost ještě rozvinout a rozebrat z dvou uhlů pohledu.

Jednak z pohledu skutečného významu prezentace ve sportu, tak jak již naznačeno bylo. „Pohled na sport jako průmyslové odvětví je nesporně novým pohledem,“ uvádí Docentka Čáslavová z Univerzity Karlovy. Ano sport a sportovní činnost vytvářejí, stejně tak jako jiná odvětví, mnohé produkty od sledovaného (za peníze) sportovního výkonu přes širokou sportovní činnost, výchovu mladé generace, sportovní zboží, zařízení a vybavení až po speciální myšlenky a činností lidí ve sportovním prostředí. A z toho je naprosto zřetelná oddělitelnost vstupu sponzorů, možná i mecenášů od vstupu státních organizací. Jedni dávají do sportu vydělané peníze, za to dostávají služby ve formě prezentací a doprovodných akcí. Druzí, státem vybrané (daně) a přerozdělené (statní rozpočet) naše peníze, přispívají(dotace) na tyto akce. O její výši v této úvaze nejde.

A tím se dostáváme k druhému úhlu pohledu, tedy vlastní prezentaci. Samozřejmě každý sponzor chce za dodané peníze, případně služby, které provádí, co nejlepší a nejefektivnější plnění. A tady právě narážíme. Prezentovat vybrané daně poplatníků státní kasy na nejlepších místech se určitě sponzorům nemusí úplně líbit. A tak trochu mohou zvažovat, jestli ano nebo ne. A také kolik dají. V neposlední řadě se to nemusí ani líbit plátci daně. A nepochybuji, že oprávněným příjemcům ze státního rozpočtu se to nemusí líbit ještě více.

Samozřejmě chápu a je jasné, a jinak to nejde, že takovéto akce musí být podporovány centrálními orgány. Ale přívětivá prezentace určitě bude vyhovovat všemu a všem.

————————————-

Našinec – fiktivní spolu-pozorovatel a divák, za jehož pomoci se autor sloupků dostává na dřeň záležitostí při sledování různých akcí a událostí. Čtenář si může představit kohokoliv, třeba i sebe, v roli našince.

————————————–

https://medium.seznam.cz/clanek/jarusek-jaromir-privetiva-prezentace-44839